Kalendář akcí

09.04.2019

Veřejná přednáška

Zajišťuje III. sekce biologicko-medicínských; doc. Jan Pokorný, CSc. (ENKI, o.p.s.): „Opomíjená úloha vegetace v distribuci sluneční energie a utváření klimatu“

23.04.2019

Zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje I. sekce věd matematicko-fyzikálních Přednáška: prof. RNDr. Martin Loebl, CSc. (Matematicko-fyzikální fakulta UK): „Cesty“

20. – 21.05.2019

XXV. valné shromáždění

20. 5. Karolinum – celodenní, večer: Vila Lanna 21. 5. budova AV ČR, celodenní

Nadační fond

Kam kráčí české vysoké školství?

26. května 2011 – Debata s názvem „Kam kráčí české vysoké školství?“ se dnes uskutečnila v refektáři Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Tuto debatu organizovala Iniciativa pro vzdělávání a vědu, která si klade za cíl vyvolat diskuzi o vzdělávací a vědní politice v České republice.

„Počet studentů vysokých škol se za posledních patnáct let dramaticky zvýšil natolik, že dnes někteří z nich nemají ani minimální úroveň nutných akademických předpokladů, a vysoké školy jsou nuceny přizpůsobovat styl a obsah výuky nižším schopnostem jejich studentů,“ upozornil prof. Rudolf Haňka z University of Cambridge. Debata, které se zúčastnili studenti, pedagogové, vědci, politici, zástupci médii i širší veřejnosti, byla rozdělena do dvou na sebe navazujících panelů. První z nich zkusil odpovědět na otázku, jaké jsou dnešní české vysoké školy, zda opravdu máme příliš mnoho studentů na úkor kvality jejich vzdělání. Zajímavá diskuze se rozvinula zejména kolem úvahy, zda v České republice je příliš mnoho absolventů vysokých škol nejrůznějšího zaměření a jestliže ano, proč to vadí.

Ve druhém panelu se diskutující zabývali budoucností českého vysokého školství, zejména úvahou, zda může kvalitě vzdělávání napomoci nový vysokoškolský zákon. Hodně se diskutovalo i o tom, jak by měl nebo mohl tento zákon vypadat a jaké by mělo jeho přijetí důsledky. Zazněly zejména hlasy, že by MŠMT mělo konečně začít věnovat svoji pozornost celému konceptu vysokého školství, místo aby si pohrávalo s detaily. Navíc se ukazuje, že chybí pochopení samotného pojmu „kvalitní vysoká škola“. „Podle prof. Vladimíry Dvořákové z Akreditační komise MŠMT se totiž význam tohoto pojmu se liší podle účelu, jaký škola plní. Bouřlivá diskuze se navíc v současné době vede nad návrhem rozdělit vysoké školy na takzvané „research“ a „teaching“ univerzity. Před tím důrazně varuje řada odborníků:  prof. Drábek ze Západočeské univerzity v Plzni například upozorňuje, že takto budou poškozeny vynikající fakulty nebo ústavy některých menších vysokých škol, které byly za velkého nasazení intelektu i peněz v posledních dvaceti letech vybudovány.

„Diskuze o vysokých školách a jejich budoucnosti je ovlivněna mnoha předsudky a mylnými představami. Lidé, kteří o budoucnosti našeho vysokého školství rozhodují, často čerpají své představy ze vzpomínek na vlastní studia někdy v minulém století, případně ze zkušeností svých dětí nebo příbuzných. Svět se však změnil a vysokoškolský titul už není vstupenkou do elitního klubu,“ říká jeden z mluvčích Iniciativy a organizátor této debaty Jan Konvalinka.

Novinky

14.03.19

Pozvánka na plenární přednášku Učené společnosti s přizváním veřejnosti

Učená společnost Vás srdečně zve na přednášku - Prof. RNDr. Martin Loebl, CSc. (Matematicko-fyzikální fakulta UK): „Cesty“

Přednáška se koná 23. dubna 2019 od 16:00 hod. v místnostech 205, 206 budovy Akademie věd ČR, Národní 3, Praha 1.

Anotace (PDF, 53 kB)

10.03.19

Prohlášení na podporu studentské klimatické stávky

Prohlášení níže podepsaných členů Učené společnosti a dalších vědců na podporu studentské klimatické stávky 15.3.2019

Prohlášení ke stažení (PDF, 37 kB)

04.02.19

Pozvánka na veřejnou přednášku Učené společnosti

Učená společnost Vás srdečně zve na přednášku – doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc. (ENKI, o.p.s. Třeboň): „Opomíjená úloha vegetace v distribuci sluneční energie a utváření klimatu“. Přednáška se koná 9. dubna 2019 od 16:00 hod. v místnostech 205, 206 budovy Akademie věd ČR, Národní 3, Praha 1.
Anotace (PDF, 65 kB)