Kalendář akcí

17.09.2019

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje II. sekce věd chemických

20. – 22.09.2019

Odborná exkurze

15.10.2019

Plenární zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje III. sekce věd biologicko-medicínskýchPřednáška: E. Bártová: „Epigenetika a opravy DNA“

Nadační fond

Kam kráčí české vysoké školství?

26. května 2011 – Debata s názvem „Kam kráčí české vysoké školství?“ se dnes uskutečnila v refektáři Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Tuto debatu organizovala Iniciativa pro vzdělávání a vědu, která si klade za cíl vyvolat diskuzi o vzdělávací a vědní politice v České republice.

„Počet studentů vysokých škol se za posledních patnáct let dramaticky zvýšil natolik, že dnes někteří z nich nemají ani minimální úroveň nutných akademických předpokladů, a vysoké školy jsou nuceny přizpůsobovat styl a obsah výuky nižším schopnostem jejich studentů,“ upozornil prof. Rudolf Haňka z University of Cambridge. Debata, které se zúčastnili studenti, pedagogové, vědci, politici, zástupci médii i širší veřejnosti, byla rozdělena do dvou na sebe navazujících panelů. První z nich zkusil odpovědět na otázku, jaké jsou dnešní české vysoké školy, zda opravdu máme příliš mnoho studentů na úkor kvality jejich vzdělání. Zajímavá diskuze se rozvinula zejména kolem úvahy, zda v České republice je příliš mnoho absolventů vysokých škol nejrůznějšího zaměření a jestliže ano, proč to vadí.

Ve druhém panelu se diskutující zabývali budoucností českého vysokého školství, zejména úvahou, zda může kvalitě vzdělávání napomoci nový vysokoškolský zákon. Hodně se diskutovalo i o tom, jak by měl nebo mohl tento zákon vypadat a jaké by mělo jeho přijetí důsledky. Zazněly zejména hlasy, že by MŠMT mělo konečně začít věnovat svoji pozornost celému konceptu vysokého školství, místo aby si pohrávalo s detaily. Navíc se ukazuje, že chybí pochopení samotného pojmu „kvalitní vysoká škola“. „Podle prof. Vladimíry Dvořákové z Akreditační komise MŠMT se totiž význam tohoto pojmu se liší podle účelu, jaký škola plní. Bouřlivá diskuze se navíc v současné době vede nad návrhem rozdělit vysoké školy na takzvané „research“ a „teaching“ univerzity. Před tím důrazně varuje řada odborníků:  prof. Drábek ze Západočeské univerzity v Plzni například upozorňuje, že takto budou poškozeny vynikající fakulty nebo ústavy některých menších vysokých škol, které byly za velkého nasazení intelektu i peněz v posledních dvaceti letech vybudovány.

„Diskuze o vysokých školách a jejich budoucnosti je ovlivněna mnoha předsudky a mylnými představami. Lidé, kteří o budoucnosti našeho vysokého školství rozhodují, často čerpají své představy ze vzpomínek na vlastní studia někdy v minulém století, případně ze zkušeností svých dětí nebo příbuzných. Svět se však změnil a vysokoškolský titul už není vstupenkou do elitního klubu,“ říká jeden z mluvčích Iniciativy a organizátor této debaty Jan Konvalinka.

Novinky

20.05.19

XXV. valné shromáždění Učené společnosti ČR

V pondělí 20. května 2019 proběhla ve Velké aule Karolina slavnostní část XXV. valného shromáždění Učené společnosti, na které byly předány Medaile Učené společnosti České republiky Societas Scientiarum Bohemica, Ad Laudem et Honorem a ceny Učené společnosti ČR v kategoriích „mladší vědecký pracovník“ a „středoškolský student.“ Dále byly uděleny ceny Učené společnosti ČR pro pedagogy.

19.05.19

Bolzanovská přednáška prof. Kipa S. Thorne

Na pozvání Učené společnosti navštívíl Prahu americký fyzik Kip S. Thorne, nositel Nobelovy ceny za rok 2017 za detekci gravitačních vln. Pro Učenou společnost pronesl 15. 5. 2019 v Modré posluchárně Karolina v sérii „Bolzanovských přednášek“ přednášku „Creating Gravitational-Wave Astronomy“. Přednáška se uskutečnila s podporou Nadace Karla Janečka a setkala se s velkým ohlasem.

05.05.19

Pozvánka na Bolzanovskou přednášku

Pozvánka na Bolzanovskou přednášku prof. Kipa S. Thorne 15. 5. 2019 a další přednášky 16. 5. a 17. 5. 2019.

Pozvánka (JPG, 761 kB)