Kalendář akcí

19.02.2019

Zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje III. sekce věd biologicko-medicínských; přednáška: PharmDr. Jitka Palich Fučíková, Ph.D. (II. lékařská fakulta UK): „Imunoterapie: přítomnost a budoucnost“

19.03.2019

Zasedání Učené společnosti

2. část: zajišťuje IV. sekce věd humanitních a společenských

09.04.2019

Veřejná přednáška

Zajišťuje III. sekce biologicko-medicínských

Nadační fond

Kam kráčí české vysoké školství?

26. května 2011 – Debata s názvem „Kam kráčí české vysoké školství?“ se dnes uskutečnila v refektáři Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Tuto debatu organizovala Iniciativa pro vzdělávání a vědu, která si klade za cíl vyvolat diskuzi o vzdělávací a vědní politice v České republice.

„Počet studentů vysokých škol se za posledních patnáct let dramaticky zvýšil natolik, že dnes někteří z nich nemají ani minimální úroveň nutných akademických předpokladů, a vysoké školy jsou nuceny přizpůsobovat styl a obsah výuky nižším schopnostem jejich studentů,“ upozornil prof. Rudolf Haňka z University of Cambridge. Debata, které se zúčastnili studenti, pedagogové, vědci, politici, zástupci médii i širší veřejnosti, byla rozdělena do dvou na sebe navazujících panelů. První z nich zkusil odpovědět na otázku, jaké jsou dnešní české vysoké školy, zda opravdu máme příliš mnoho studentů na úkor kvality jejich vzdělání. Zajímavá diskuze se rozvinula zejména kolem úvahy, zda v České republice je příliš mnoho absolventů vysokých škol nejrůznějšího zaměření a jestliže ano, proč to vadí.

Ve druhém panelu se diskutující zabývali budoucností českého vysokého školství, zejména úvahou, zda může kvalitě vzdělávání napomoci nový vysokoškolský zákon. Hodně se diskutovalo i o tom, jak by měl nebo mohl tento zákon vypadat a jaké by mělo jeho přijetí důsledky. Zazněly zejména hlasy, že by MŠMT mělo konečně začít věnovat svoji pozornost celému konceptu vysokého školství, místo aby si pohrávalo s detaily. Navíc se ukazuje, že chybí pochopení samotného pojmu „kvalitní vysoká škola“. „Podle prof. Vladimíry Dvořákové z Akreditační komise MŠMT se totiž význam tohoto pojmu se liší podle účelu, jaký škola plní. Bouřlivá diskuze se navíc v současné době vede nad návrhem rozdělit vysoké školy na takzvané „research“ a „teaching“ univerzity. Před tím důrazně varuje řada odborníků:  prof. Drábek ze Západočeské univerzity v Plzni například upozorňuje, že takto budou poškozeny vynikající fakulty nebo ústavy některých menších vysokých škol, které byly za velkého nasazení intelektu i peněz v posledních dvaceti letech vybudovány.

„Diskuze o vysokých školách a jejich budoucnosti je ovlivněna mnoha předsudky a mylnými představami. Lidé, kteří o budoucnosti našeho vysokého školství rozhodují, často čerpají své představy ze vzpomínek na vlastní studia někdy v minulém století, případně ze zkušeností svých dětí nebo příbuzných. Svět se však změnil a vysokoškolský titul už není vstupenkou do elitního klubu,“ říká jeden z mluvčích Iniciativy a organizátor této debaty Jan Konvalinka.

Novinky

23.01.19

Vyhlášení soutěže o ceny Učené společnosti pro středoškolské studenty

Učená společnost ČR vyhlašuje soutěž o ceny Učené společnosti ČR za mimořádné vědecké aktivity středoškolských studentů České republiky. Nominace kandidátů prosím zasílejte do 28. února 2019.

Vyhlášení soutěže (PDF, 779 kB)

02.01.19

Ocenění Akademie věd za dlouholeté zásluhy o rozvoj svého oboru členovi Učené společnosti

12. 12. 2018 získal člen Učené společnosti prof. Jiří Forejt prestižní ocenění Akademie věd za dlouholeté zásluhy o rozvoj svého oboru. Dlouhodobě se věnuje studiu genetické a molekulární podstaty neplodnosti mezidruhových kříženců myši domácí.

02.01.19

Úmrtí člena Učené společnosti prof. Pavla Brunovského

14. 12. 2018 zemřel po dlouhé nemoci ve věku 84 let zahraniční člen Učené společnosti, matematik prof. Pavel Brunovský.
Nekrolog (PDF, 253 kB)