Hlavní aktivity Učené společnosti

Činnost Učené společnosti vychází jak z historických tradic jejích předchůdkyň, tak z obecných cílů formulovaných v jejích nových stanovách. Na prvém místě je to podněcování svobodného pěstování vědy a šíření vědeckých poznatků ve veřejnosti. Přirozeným cílem Učené společnosti je také prosazování zájmů české vědy a posilování její společenské prestiže. Zvláštní význam je dále přisuzován rozvíjení mezioborové komunikace v úrovni národní a mezinárodní.

Ve vnitřním životě Učené společnosti je možné zdůraznit tři hlavní druhy aktivit:

  • Prvou jsou pravidelně (měsíčně) pořádané přednášky z jednotlivých vědních oborů zaměřené jednak na prezentaci nových poznatků a směrů výzkumu, jednak na hodnocení obecnějšího smyslu a souvislosti těchto poznatků s celkovým vývojem moderní vědy. Navazující diskuse jsou současně prostředkem k prohloubení mezioborové komunikace a k formulování obecných principů vědeckého poznání.
  • Druhou významnou tématiku představují otázky týkající se postavení vědy ve společnosti a obecných problémů současného vývoje české společnosti. V těžišti zájmů jsou tedy otázky financování a organizace české vědy, kritika společensky nebezpečných jevů, jakým je např. vnucování iracionálních představ veřejnosti a aktuální společenské deformace vyplývající z obtíží post-totalitní transformace.
  • Nezbytné jsou konečně i aktivity spojené s řízením a organizací Učené společnosti. Hlavním úkolem je vytváření členské základny, neboť předchozí půlstoletí totality zapříčinilo jak diskontinuitu v institucionálních reprezentacích vědy, tak i vážné deformace v řadách vědecké obce.

Veřejné prezentace činnosti Učené společnosti jsou zaměřeny jednak na širší odbornou veřejnost a jednak na decizní sféru i celospolečenskou oblast.

  • V prvé činnosti má zvláštní význam podněcování vědeckého výzkumu formou udělování cen Učené společnosti – v kategorii vědeckých pracovníků a mladých vědeckých pracovníků i zvláštních tématických kategorií. V posledních letech byla navíc založena nová kategorie cen zhodnocujících významné vědecké aktivity středoškolských studentů. Dále je seznamována odborná veřejnost s významnými výsledky naší vědy především formou publikací v dobrých vědecko-populárních časopisech a formou přednášek pro širší odbornou veřejnost.
  • Druhým typem veřejné aktivity jsou usnesení či vyjádření Učené společnosti k závažným otázkám řízení vědy i k aktuálním problémům života české společnosti.
    Ty jsou prezentovány buď ve veřejném tisku nebo v přímém oslovení vrcholných státních institucí a jejich představitelů. Zvláštní úlohu má v těchto ohledech i pořádání výročních Valných shromáždění Učené společnosti zahrnující jak vystoupení nejpřednějších představitelů státu, tak i příslušný ceremoniál udělování cen. Významnou součástí těchto konferencí jsou přednášky předních světových vědců a představitelů vrcholných vědeckých institucí z geograficky či kulturně blízkých zemí.

Novinky

25.01.23

Ve věku 87 let zemřel prof. Josef Paldus

S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu, že v neděli 15. ledna 2023 zemřel po krátké nemoci ve věku 87 let zahraniční člen Učené společnosti prof. Josef Paldus, významný světový chemik, emeritní profesor aplikované matematiky na University of Waterloo v kanadském Ontariu. Věnoval se především kvantové chemii a zejména jejím matematickým aspektům.

12.01.23

Ceny pro středoškolské studenty 2023

Učená společnost České republiky vypisuje soutěž o ceny v kategorii „středoškolský student“ za výjimečné vědecké aktivity v přírodovědeckých nebo humanitních oborech. Cílem je podpora talentovaných studentů a rozvíjení jejich zájmu o vědu.

12.01.23

Ceny pro vysokoškolské studenty - nominace v plném proudu

Vysokoškolští studenti v bakalářském a magisterském stupni studia se mohou ucházet o ceny určené pro autory či spoluautory originálních výzkumných prací. Uzávěrka nominací je 31. ledna! Do soutěží mohou studenti přihlásit odborný článek, bakalářskou práci, studentskou práci nebo studii vytvořenou výhradně pro účely ceny. Výběrové komise bude hodnotit především originalitu práce a studentův podíl na ní (v případě kolektivního díla).