Plošné škrty v oblasti vzdělávání a vědy: podpora prohlášení České konference rektorů
/ 05.06.2023 /
Rada Učené společnosti České republiky si je vědoma nutnosti řešit deficit státního rozpočtu a vysokou inflaci. Navržené plošné škrty v oblasti vzdělávání a vědy však považuje za nešťastné a pro budoucnost nebezpečné. Připojuje se proto k prohlášení ČKR na toto téma:
Prohlášení České konference rektorů k plánovaným škrtům ve vysokém školství
Brno, 5. 6. 2023
Rektorky a rektoři vysokých škol ČR, členové České konference rektorů (ČKR), vyjadřují zásadní nesouhlas s aktuálním pracovním návrhem státního rozpočtu ze strany Ministerstva financí ČR v oblasti financování vzdělávání, vědy a výzkumu pro léta 2024–2026. ČKR dlouhodobě poukazuje na neuspokojivý stav financování českého vysokého školství a opakovaně zdůrazňuje nutnost zvýšit podíl financování vysokého školství zpět na úroveň 0,65 % HDP, neboť aktuální podíl je v České republice nižší než v ostatních zemích OECD. Další snižování finančních prostředků v oblasti vysokého školství považuje ČKR za zcela nepřijatelné a hluboce neprozíravé rovněž z důvodu rostoucí demografické křivky; ta nyní způsobila zahlcení středních škol ze strany uchazečů a lze tedy očekávat, že podobná situace se bude za několik let opakovat také v oblasti vysokého školství.
ČKR rozumí aktuální nelehké situaci v oblasti veřejných financí, nicméně z výše uvedených důvodů důrazně varuje před plošnými škrty v oblasti vzdělávání a vědy. Rektorky a rektoři vysokých škol ČR se ztotožňují s Programovým prohlášením Vlády ČR ohledně nutnosti reforem směrem k podpoře excelence a jsou ochotni spolupracovat na změnách vedoucích ke zvyšování efektivity a kvality vzdělávací i tvůrčí činnosti. Pokud by ovšem mělo dojít k plošným škrtům, reálně hrozí prohlubování personální nestability a snižování konkurenceschopnosti vysokých škol ČR.
ČKR konstatuje, že institucionální prostředky na vědu v ČR jsou již nyní nedostačující a další snížení financí by kromě bezprostředního omezení vědeckého výkonu vedlo rovněž k omezení schopnosti špičkových českých vědců získávat prostředky v různých projektových výzvách, neboť Strategický záměr Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR pro oblast vysokých škol počítá s kombinací a komplementaritou mezi oběma zdroji. ČKR rovněž z tohoto důvodu zdůrazňuje, že jedním z cílů státu by mělo být snížení závislosti na účelovém financování, a varuje před nahrazováním prostředků pro vysoké školy z národní úrovně prostředky z Evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF). ČKR tedy apeluje na Vládu ČR a příslušné ministry, aby postupovali odpovědně a prozíravě a zabránili výše uvedeným negativním trendům.
V Brně dne 5. června 2023
Za Českou konferenci rektorů
Prof. MUDr. Martin Bareš, Ph.D.
předseda
Prohlášení ČKK ke stažení (pdf)
Rada Učené společnosti České republiky
- prof. RNDr. Libor Grubhoffer, CSc. – předseda
- prof. RNDr. Martin Loebl, CSc. – 1. místopředseda
- prof. Mgr. Pavel Jungwirth, DSc. – 2. místopředseda
- RNDr. Ivo Starý, CSc. – vědecký tajemník
- RNDr. Šárka Nečasová, DSc. – předsedkyně I. sekce věd matematicko-fyzikálních
- prof. Ing. Michal Hocek, CSc., DSc. – předseda II. sekce věd chemických
- prof. MUDr. Michal Anděl, CSc. – předseda III. sekce věd biologicko-medicínských
- prof. Lenka Karfíková, Dr. theol. – předsedkyně IV. sekce věd společenských a humanitních
K prohlášení se připojují i další členové Učené společnosti (seznam průběžně aktualizujeme):
- Jiří Bičák
- Jan Černý
- Jiří Damborský
- Pavel Drábek
- Eva Hajičová
- Martin Hof
- Josef Humlíček
- Milan Chytrý
- Zdeněk Jirák
- Tomáš Jungwirth
- Jana Jurečková
- Petr Klán
- Jan Konvalinka
- Igor Kříž
- Michal Křížek
- Eva Kubala Havrdová
- Jan Květ
- Rupert Leitner
- Jan Lepš
- Julius Lukeš
- Milan Macek
- Pavel Martásek
- Jaroslav Nešetřil
- Zdeněk R. Nešpor
- Vojtěch Novotný
- Bohuslav Ošťádal
- Jan Palouš
- Jiří Pešek
- Tomáš Polívka
- Martin Prudký
- Aleš Pultr
- Petr Pyšek
- Tomáš Roubíček
- Aleš Růžicka
- Blanka Říhová
- Jan Šťovíček
- Helena Tlaskalová
- Jan Trlifaj
- Marek Trněný
- Bedřich Velický