Zpět na seznam článků

12.02.2024

Záznam konference Vědní politika a dlouhodobé výzvy pro rozvoj vědy v ČR

V úterý 6. února 2024 uspořádala Učená společnost České republiky pod záštitou předsedy Senátu Parlamentu ČR Miloše Vystrčila v jednacím sále Senátu konferenci a diskusi Vědní politika a dlouhodobé výzvy pro rozvoj vědy v ČR. Cílem akce bylo zahájení odborné debaty o udržitelnosti financování výzkumu v ČR.

Záznam konference je na YouTube kanálu Učené společnosti.

Úvodní krátké přednášky přednesli:

  • Pavel Doleček, náměstek ministryně pro vědu, výzkum a inovace
  • Jiří Homola, 1. místopředseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace, člen Akademické rady AV ČR, Ústav fotoniky a elektroniky AV ČR, v.v.i.
  • Tomáš Jungwirth, bývalý člen vědecké rady ERC a RVVI, Fyzikální ústav AV ČR, v.v.i.
  • Štěpán Jurajda, bývalý člen RVVI a bývalý náměstek ministryně pro vědu, výzkum a inovace, nyní CERGE-EI
  • Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR

„Byl bych moc rád, kdyby česká politika více dbala na argumenty a vědecké poznatky a také více dbala na to, že jedna a jedna jsou dvě a že platí fyzikální zákony, které je potřeba respektovat,“ řekl předseda Senátu Miloš Vystrčil, který spolu s ministryní pro vědu, výzkum a inovace Helenou Langšádlovou konferenci zahajoval a který se účastnil i následné diskuse.

Předseda Senátu Parlamentu ČR Miloš Vystrčil
Foto Senát PČR

„V současné době nám do systému přichází navíc pět miliard korun z Národního plánu obnovy a devět miliard z operačních programů. To vše pravděpodobně v tomto objemu a rozsahu v tomto programovacím období skončí. Sestavit rozpočet na vědu a výzkum bude do budoucna ještě větší výzva než doposud,“ upozornila Helena Langšádlová.

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová
Foto Senát PČR

Pavel Doleček otevřel téma alternativních perspektiv dlouhodobé podpory výzkumu a jeho strategického řízení. Upozornil, že pro budoucí výzvy českého výzkumu budeme muset kromě izolovaného pohledu přes jednotlivé kapitoly a základní makroekonomické či poměrové ukazatele posilovat zejména analýzu nástrojů podpory napříč celým systémem. Specificky se pak musíme pokusit vytěžit možnosti skládání financování výzkumu z různých zdrojů, strategicky se orientovat a uplatnit na mezinárodním poli a být schopni sledovat naši oborovou distribuci výzkumu a jeho výběrovost směrem k excelenci. To by nám mohlo pomoci vypořádat se s výzvami v podobě nezbytné potřeby sdílení a propojování řízení náročných facilit či potřeby řešit přístrojové investice po konci či redukci kohezní politiky.

Jiří Homola popsal systém podpory vědy a výzkumu (VaV) z veřejných prostředků a jeho dva hlavní pilíře – institucionální a účelovou podporu. Vysvětlil jejich hlavní charakteristiky a rozdílné role, které v systému financování plní. Upozornil, že všechny prostředky vynakládané na VaV jsou alokovány na základě hodnocení a zmínil různé aspekty hodnocení projektů účelové podpory a hodnocení výzkumných organizací, které je východiskem pro poskytování institucionální podpory. Zdůraznil, že správně nastavený a na vývoj vědy reagující systém hodnocení je zásadní podmínkou efektivního využití veřejné podpory. V druhé části svého vystoupení se věnoval úvahám o tom, jak systém financování ovlivňuje výzkumné organizace, a to především z hlediska jejich vědní koncepce a řízení. Vysvětlil, že z hlediska vytváření a plnění vědní koncepce výzkumných organizací má předvídatelné a stabilní financování velkou důležitost a vysoký podíl projektově-orientovaného financování představuje pro koncepční i vědecko-organizační činnost vedení výzkumných organizací velkou výzvu.

Tomáš Jungwirth na třech příkladech ukázal, jak se postupně proměnila role firemního a veřejného výzkumu. Tranzistor se v roce 1947 zrodil v laboratořích společnosti AT&T (a dále ho komercializovaly firmy jako Intel a TSMC). Magneto-rezistorový jev byl po svém objevu ve veřejných výzkumných institucích v roce 1988 dále studován v IBM Research a komercializován společnostmi Western Digital nebo Seagate. Objev spin-rezistorového jevu v roce 2004 a jeho následný desetiletý výzkum byl už zcela v režii veřejných výzkumných institucí. Společnosti jako Samsung nebo TSMC se ho chopily, až když bylo zřejmé, že je jeho komerční využití možné v dohledném časovém horizontu. Firmy dnes investují pouze do úzce zaměřeného vývoje s krátkodobou návratností. Ve výzkumu vedoucím k průlomovým objevům s širokým přínosem pro veřejnost je dnes role veřejných výzkumných institucí klíčová. Pro udržení kvality výzkumu je nezbytná dlouhodobá institucionální podpora pro špičkové týmy a dobrý management účelového financování. Výběr podpořených projektů musí být kvalitativní (podrobná diskuse o projektu místo prostého sčítání bodů), vysoce odborný a nestranný (mezinárodní hodnotící panel). Při takovém kvalitním výběru je pak možno snížit administrativní zátěž (minimum pravidel a výkazů) a zvýšit flexibilitu a efektivitu výzkumu.

Štěpán Jurajda upozornil, že se za posledních třicet let nijak významně nezměnila oborová struktura českého výzkumu, ať už jde o jeho financování, nebo o výkonnost. Stále v mezinárodním srovnání výrazně zaostáváme ve společenských vědách, jejichž důležitost nedoceňujeme. Přitom jsou zásadní pro společensky zásadní témata (penzijní reformu, veřejné zdraví, kvalitu vzdělávání, ekonomii energetických trhů…). Projevuje se Matoušův efekt – úspěšné obory získávají vyšší podporu jak v rámci institucionálního financování (výzkumné instituce mají v rámci vnitřního rozdělování prostředků tendenci podporovat obory, které už nyní přinášejí kvalitní výsledky), tak v rámci účelové podpory (pokud u nás nějaký obor prakticky neexistuje, sotva může uspět v soutěži). Zaostáváme ve schopnosti zadávat rezortní výzkum, nutná reforma struktury rezortních ústavů má nízkou politickou prioritu. Potřebujeme prospektivní institucionální podporu chybějících oborů a dobře fungující národní oborovou politiku, která by definovala strategické potřeby státu v klíčových oblastech.

Radek Špicar varoval, že první transformační vlna se už vyčerpala a je nezbytné přijít s novým modelem. Po roce 1989 jsme těžili z rychlého otevření ekonomiky, nabídli jsme kvalifikovanou a relativně levnou pracovní sílu, poměrně kvalitní dopravní infrastrukturu a těžili jsme z výhodné polohy v srdci Evropy. V ekonomickém výkonu jsme dohonili státy jižní Evropy, nyní však stagnujeme a začínáme zaostávat – jako jediná země EU ještě nejsme na předcovidových číslech. Potřebujeme druhou ekonomickou transformaci, která naši subdodavatelsky orientovanou ekonomiku s nízkými maržemi promění v ekonomiku finálních výrobců. K tomu potřebujeme ekonomiku digitalizovat, robotizovat a automatizovat. Dodat zaměstnancům nové kompetence. Snížit byrokratickou zátěž a zlepšit migrační politiku, abychom firmám usnadnili budování technologických center a zajistili dostatek kvalifikované pracovní síly. Nutnou podmínkou budoucího rozvoje je úzká spolupráce s výzkumnými a vzdělávacími institucemi – ty firmám zajistí kvalifikované pracovníky a získají od nich prostředky na podporu výzkumu. „United we stand, divided we fall.“

V následné diskusi vystoupili mimo jiné předseda Senátu Miloš Vystrčil, senátoři Jiří Drahoš, Pavel Fischer, Jiří Růžička nebo Jan Pirk, předseda Učené společnosti Libor Grubhoffer a první místopředseda Martin Loebl, předsedkyně AV ČR Eva Zažímalová, historik Petr Vorel nebo sinoložka Olga Lomová.

Snímek Senát PČR

Nestihli jste dubnovou přednášku?

Podívejte se na ně ze záznamu na YouTube.

Tomáš Petráček: Alois Musil jako vědec a učenec